Journey to Mecca

Journey to Mecca

2015, Room Installation with 1 Lightbox and 2 Fine Art Prints

Lightbox MDF painted (black or white), 52.5 x 70 x 10 cm, Lambda Print on Duratrans behind acrylic glass, FL daylight luminaire; 2 Fine Art Prints half-matt 57 x 411 cm and 109 x 335 cm (‹Journey to Mecca› can be presented in a black box or in a white cube)
Copies: 3 + 1 AP

‹The worlds they wanted› HEK Haus der elektronischen Künste Basel

‹Cantonale Berne/Jura› Kunsthaus Pasquart Biel/Bienne


Ein weiter Blick über die Wüste, unten die Kaaba, am Horizont Berge. Mekka. Der weit aufgespannte Innen­raum der Moschee ist völlig leer, das Areal um den schwarzen Kubus leuchtet wie im Urzustand. Zwei Panoramen greifen seitlich wie Sehschlitze aus, und ein Zoom zeigt: auch die Säulen­hallen sind leer. Fiktion in der Fiktion: ein Filmset aus ‹Le Grand Voyage d’Ibn Battuta›, der von einem muslimischen Forschungs­reisenden des 14. Jahr­hunderts und seiner Pilger­fahrt nach Mekka berichtet.

«Unsere Vorstel­lung des mit Bedeu­tung aufgela­denen Ortes wird zu einem reinen Modell von Realität. Die Instal­lation ist ein ausschnitt­artiges Abbild einer fiktiven Welt, die auf einen realen geografi­schen Ort verweist und diesen, ihn verändernd, dupliziert. In Ihren Werken thematisiert die Künstlerin die Möglich­keit von Orten und Objekten, Geschich­ten und Welt­vorstellungen zu transportieren. Die Reali­tät eines Ortes prallt auf die Bedeu­tungen, die er in sich trägt, und auf das Bedürfnis, Wirklich­keit zu erfinden und abzubilden.» Alexandra Adler, Kuratorin der Ausstel­lung ‹The worlds they wanted› im HeK/Haus der Elektronischen Künste, Basel 2015

A wide view over the desert, the Kaaba below, and mountains on the horizon. Mecca. But the interior of the mosque is empty. The area around the black cube is glowing as if in its original state. Two viewing slits open sideways, and a zoom shows that the columned halls are empty, too. Fiction within a fiction: The motif was a film set of “Le Grand Voyage d'Ibn Battuta”, telling the story of a 14th-century Muslim explorer on his pilgrimage to Mecca.

"Our imagination of the place charged with significance becomes a pure model of reali­ty. The installation is a cut-out image of a fictitious world which refers to a real geographical place and, by changing it, duplicates it. In her works, the artist address­es the possibility of places and objects to transport stories and world visions. By doing so, the reality of a place collides with the meanings it carries, and we need to invent and depict reality." Alexandra Adler, curator of the exhibition “The worlds they wanted” in HeK/House of elec­tronic Arts, Basel 2015