The Other

The Other

2017/2019, Single Screen Film

Single Screen Projektion als Loop, Dauer: 12:30 min., als Film, Dauer: 13:43 min., Farbe, Stereo Ton, Format: 21:9
4K Ultra HD Projektor, Aktiv Audio Boxen, BrightSign
Drehort/Location: Ältestes Haus im Wettstein Quartier Basel
Auflage: 3 + 1 AP

Single Screen Projection as a loop, duration: 12:30 min., as a film, duration: 13:43 min., color, stereo sound, format: 21:9
4K Ultra HD Projector, active speakers, BrightSign
Location: Oldest house in the Wettstein district Basel
Copies: 3 + 1 AP

‹The Other› Filmstills

  • Eine junge Frau betritt den Garten, wirft eine Münze in den Brunnen, so als handle es sich um die Fontana di Trevi, und geht auf den Eingang des Gebäudes zu. Zielstrebig steigt sie in den ersten Stock hinauf, wir folgen ihr. Wunderschön geätzte Türgläser, knarrende Dielen, das Treppengeländer glänzt frisch poliert. Sie betritt ein Zimmer, schaut sich um, blickt in den Garten. Und zum ersten Mal ahnen wir: hier ist etwas nicht in Ordnung. Ein bunter Dämon starrt uns an, ein Stuhl gibt eigenartige Geräusche von sich, eine grüne Vasenlampe zerbricht mit heftigem Knall. Und plötzlich wissen wir nicht, ob die Frau allein ist oder ein Doppelgänger. Spiegelung? Ein Schatten?
    In der Literatur werden dem Doppelgänger düstere Gedanken zugeschrieben: Bedrohung, Verlust, der Tod. ‹The Other› geht einen anderen, einen heiteren Weg. Indem die Protagonistin immer wieder gespiegelt wird, werden die Rezipienten in ein Geflecht aus Eindeutigkeiten hineingelockt, die sogleich wieder in Frage gestellt werden. Jede Handlung, jedes Bild ist aufgeladen mit Verweisen und Widerhaken. Der Ton, synchron im Bildraum und gleichzeitig nah am Körper aufgezeichnet, schafft einen haptischen Klangraum und komprimiert die Szenen zu einem intensiven Werk – eine Einladung zum Schauen und Geniessen, zum Fürchten und Entdecken. Die Frage, ob unter dieser Oberfläche Gefahr lauert, bleibt bewusst offen. In kurzen Momenten blitzt heftige Aggression auf, doch eskaliert sie nie. Bis in einer verspielten Einstellung das Doppelbild aufbricht und in einen Schock mündet, um im nächsten Moment fortzufahren als wäre nichts geschehen.
    Seine Katharsis findet der Film in einem poetischen Bild: ein Tanz im Glashaus. Das Musikstück dazu wurde eigens für den Film komponiert, der Refrain richtet sich direkt an die Zuschauer: «What am I gonna do with the rest of the day?» Oder war da noch jemand anderes?


    Actors: Laura Day and Sophie Day; Cinematographer: Jonas Jäggy; Assistant Camera Operator: Valentin Felber; Sound: Mathias Hefel; Lighting design: Sebastian Suter; Production Design: Bettina Grossenbacher; Costume Designer Assistant: Laura Day; Standby Prop: Marianne Winkelmann; Catering: Sabina Stucky; Music Composition: James Legeres, Daniel Karrer and Stefan Karrer ; Editing: Tweaklab, Martina Jung, Bettina Grossenbacher; Sound Editing: Tobias Koch; Colorgrading: Hannes Rüttimann

    Credits and acknowledgements: I would like to express my heartfelt thanks to the following who helped to realise this film:Judith Oehler; Helene Balmer; Eva Heizmann-Balmer; FILMFORMAT; VFB Video/Film-Beleuchtung; Fotofachlabor Pascale Brügger; Trisul, Daniel Jud und Peter Wenger; Papiliorama Kerzers; Claus Donau; Nigel Stephenson; Judith Keller

    … and to the financial backers who made this project possible: Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL; Ernst Göhner Stiftung, Zug; Scheidegger-Thommen Stiftung, Basel; Judith Oehler und Rasso Auberger; as well as others who do not want to be named here

  • A young woman enters a garden, she throws a coin into the fountain as if it were the Fontana di Trevi and approaches the building. She purposefully ascends to the first floor. We follow her. Beautifully etched door glass, creaky floorboards, a freshly polished shiny banister. She then enters a room, looks around and gazes into the garden. For the first time, we suspect that something is amiss. A colourful demon stares at us. A chair exhales, making strange noises. A verdant green vase lamp shatters with a loud smash. Suddenly, the world seems to have been upended and we do not know if just the woman is in the room, or also a doppelganger. Reflection? A shadow in a mirror?
    In literature, doppelgangers are associated with grim notions: threat, loss, one’s own death. ‹The Other› takes a different approach, a sanguine approach. By repeatedly reflecting the protagonist it entices the observers into a web of clarities – then immediately calling these into question again. Every action, every image is loaded with references and barbs. The sound, synchronously recorded in the image space and close to the body at the same time, creates a haptic sound space and consolidates the scenes as one intense piece. An invitation to watch and to enjoy, to be frightened and to discover.
    The question of whether danger lurks beneath this surface is deliberately left unanswered. There are brief flashes of aggression, but it never escalates. Until, in one playful shot, the double image erupts, causing a shock – and in the next moment, everything continues as if nothing had happened. The film finds its catharsis in a poetic image: a dance in a glasshouse. The piece of music was specially composed for the film and its chorus appears to be directed at the viewers: „What am I gonna do with the rest of the day?“ Or was someone else still there?


    Actors: Laura Day and Sophie Day; Cinematographer: Jonas Jäggy; Assistant Camera Operator: Valentin Felber; Sound: Mathias Hefel; Lighting design: Sebastian Suter; Production Design: Bettina Grossenbacher; Costume Designer Assistant: Laura Day; Standby Prop: Marianne Winkelmann; Catering: Sabina Stucky; Music Composition: James Legeres, Daniel Karrer and Stefan Karrer; Editing: Tweaklab, Martina Jung, Bettina Grossenbacher; Sound Editing: Tobias Koch; Colorgrading: Hannes Rüttimann

    Credits and acknowledgements: I would like to express my heartfelt thanks to the following who helped to realise this film:Judith Oehler; Helene Balmer; Eva Heizmann-Balmer; FILMFORMAT; VFB Video/Film-Beleuchtung; Fotofachlabor Pascale Brügger; Trisul, Daniel Jud und Peter Wenger; Papiliorama Kerzers; Claus Donau; Nigel Stephenson; Judith Keller

    … and to the financial backers who made this project possible: Fachausschuss Film und Medienkunst BS/BL; Ernst Göhner Stiftung, Zug; Scheidegger-Thommen Stiftung, Basel; Judith Oehler und Rasso Auberger; as well as others who do not want to be named here.