Les Visiteurs du soir, Publikation

Les Visiteurs du Soir

2007, Photography book

160 pages, 70 images, padded hardcover, 21,5 x 16,5 cm (texts: Hansmartin Siegrist; design: Dieter Bopp/hartmannbopp; lithography: Thomas Dillier/bureaudillier; editor: Claus Donau; printed by: Offsetdruckerei Grammlich; publisher: Christoph Merian Verlag Basel, ISBN 978-3-85616-322-8

5 x 2  Cinq fois deux  François Ozon  28.08.  17.55h  Les Trois Luxembourg  67, rue Monsieur-le-Prince

Purquoi (pas) le Brésil?  Laetitia Masson  06.10.  15.15h  MK2 Hautefeuille Salle 1  7, rue Hautefeuille

Brodeuses  Eléonore Faucher  25.11.  11.25h  Saint-André-des-Arts II  12, rue Gît-le Cœur

La vie passionnée de Vincent van Gogh (Lust for Life)  Vincente Minelli  06.12.  14.00h  Mac-Mahon  5, av. Mac-Mahon

My architect: A Son’s Journey  Nathaniel Kahn  02.11.  11.30h  L’Arlequin Salle 2  76, rue de Rennes

Le cri (Il grido) Michealangelo Antonioni  02.09.  16.55h  Reflet Medicis  3, rue Champollion

La porte du soleil (Bab el shams)  Yousry Nasrallah  21.10.  16.10h  Sept Parnassiens Salle 4  98, bd du Montparnasse

Une femme sus influence (A woman under influence)  John Cassavetes..02.09.  11.10h  Quartier Latin Salle 1  9, rue Champollion

Land of Plenty  Wim Wenders  29.11.  17.40h  Cinéma le Brady l’Albatros  39, bd du Strasbourg

«Die Geschichte begann im ‹Cinéma du Panthéon›, einem Pariser Programm­kino unweit der Sorbonne. Ich schaute mir ‹Goodbye Dragon Inn› (Bu Sun) des taiwa­nesischen Regis­seurs Tsai Ming-liang an, eine Hom­mage an die frühen Kinosäle sei­ner ehe­maligen Heimat Malaysia. Ein japa­nischer Tourist flüchtet vor dem strömen­den Regen in ein Palast­kino, das gerade die letzte Vorstel­lung zeigt. Auf der Lein­wand sieht man King Hus ‹Dragon Inn› (Long Men Ke Zhen), einen klas­sischen chinesi­schen Schwert­kampf­film.» Bettina Gros­sen­ba­cher (aus ihrem Vorwort zum Buch)

‹Les visiteurs du soir› ist ein Foto­buch der beson­deren Art und eine Liebes­erklärung an das Kino und die Kinostadt Paris. Das Ziel: Möglichst alle Programm­kinos besuchen, kein Kino zwei­mal besuchen und keinen Film zwei­mal sehen. Die Bilderreise führt durch alle zwanzig Pariser Arrondis­sements und durch hundert Jahre Film­geschichte. Wir lernen nüch­terne Kinos kennen, aber auch skurrile, wie das einem asiati­schen Tempel nach­empfun­dene ‹La Pagode›. Im Mittelpunkt steht die Leinwand, auf­genom­men kurz vor Beginn der Vorstel­lung – weiss, leer, bereit für die Geschich­ten. Die Bild­legenden berichten, was gleich im Kino gezeigt wird: Filmtitel, Regis­seur/Regisseu­rin, Name, Adresse. Diese cine­astische Reise wird begleitet von Texten des Medien­wissen­schaft­lers Hans­martin Siegrist, der den Blick auf etwas lenkt, was Film-, Kino- und Apparate­theorien bisher wenig beachtet haben: die Projektions­fläche selbst.

“The story began at the ‚Cinéma du Panthéon‘, a Parisian art house cinema not far from the Sorbonne. I was watching ‚Goodbye Dragon Inn‘ (Bu Sun) by Taiwan­ese director Tsai Ming-liang, a homage to the early cinema halls of Malay­sia, his former home­land. A Japa­nese tourist takes refuge from the pouring rain in a palace cinema which is showing its last performance.” Bettina Grossen­bacher (from her foreword to the book)

“Les visiteurs du soir” is a special kind of book of photographs and a decla­ration of love to cinema and to the film city of Paris. The aim: To visit as many art cinemas as possible, not to visit any cinema twice, and not to watch any movie twice. The trip crosses all twenty Paris arron­dissements as well as one hundred years of film history. We get to know new and sober cinemas, but we also visit quirky ones, like ‘La Pagoda’, a cinema imitating an Asian Temple. In the center of the picture, you see the screen shortly before the perfor­mance starts: white, empty, ready for the stories. The captures tell you what will be shown: film title, director, cinema’s name, address. The cinematic journey is accompanied by texts of media scientist Hansmartin Siegrist focusing what film, cinema and appa­ratus theo­ries have neglected so far: the projection screen itself.