Requiem

‹Requiem›

Ausstellungsraum Klingental Basel 2018

Die älteste Ateliergemeinschaft der Schweiz musste 2018 ihr Künstlerhaus in der ehemaligen Klosterkirche auf dem Basler Kasernenareal räumen, weil der Kanton Umbauarbeiten in Angriff nahm. Die Künstlerinnen und Künstler organisierten eine Gruppenausstellung, die sie zu Erinnerung an ihre dort geleistete Arbeit ‹Requiem› tauften. An Wänden und auf Regalen waren Gegenstände aus den Ateliers zu sehen – Werkzeuge, fertige Bilder und Zyklen, Kleinskulpturen, Bücher, Skizzen, Material aus Schränken und Schubladen. In einem separaten Raum wurden auf langen Tischen amtliche Papiere, Pläne, Entwürfe, Fotos, Brief- und Mailwechsel präsentiert, die sich während der Suche nach einem neuen und bezahlbaren Atelierhaus angesammelt hatten.

In 2018, Switzer­land's oldest studio community had to vacate its artists' house in the former monastic church on the site of Basel’s former barracks. The canton had planned extensive reno­vation work. The artists organized a group exhibition and christened it “Requiem” to com­memo­rate their many years of working there. Objects from the studios were gathered on walls and shelves: tools, finished paintings and cycles, small sculp­tures, books, sketches, material from cupboards and drawers. In a separate room on long tables official papers, plans, drafts, photo­graphs, corres­pondence and mail exchanges were on display that had accumulated during the search for a new and affordable studio house.

Les visiteurs du soir

2008, 10 Lightboxes

10 Lightboxes MDF 52 x 42 x 13 cm, Lambda Prints on Duratrans face mounted behind acrylic glass, fluorescent tubes with starters, white power cables, white power strip
Copies: 3 + 1 AP (each motive)
Copy no. 1 of ‹2046 / La Pagode›:  Art Collection of Christoph Merian Foundation, Basel

Lightboxes ‹Les visiteurs du soir› stored in the exhibition ‹Requiem› Ausstellungsraum Klingental Basel 2018

Stored lightboxes of ‹Les visiteurs du soir›

Sculptures, sketches. On the wall a workpiece from the Zurich exhibition ‹Here and Now: Und die Ferne wird zur Nähe› 2014

In “Art Magazin 1988”, published at the occasion of Art Basel 1988, Bettina Grossen­bacher, the director of Basel’s Cocteau Cabinet Max Madöry and a dancer of the Basel Ballet re-enacted a photography by Philippe Halsman (1949) showing Jean Cocteau, the actress Einrici (“Ricky”) Soma and the dancer and actor Leo Coleman. (Photography by Martin Klotz)