Mikado
2010, Single-channel Film
Single-channel Film, looped 19:22 min., color, stereo sound, format 16:9, full HD projector, active speakers, BrightSign
Copies: 3 + 1 AP
Copy no. 1: Art Collection of Kunstkredit Baselland
Copy no. 2: Art Collection of Kunstkredit Basel-Stadt
‹Mikado› Single-channel Film
‹Mikado› Filmstills
“I'll be waiting for you. You'll be waiting for me.”
“No one could say you were wrong.”
Storyboard Atelier
Ein Mädchen von zwölf, dreizehn Jahren betritt ein Haus. Es ist kein bewohntes Haus, eher ein Gefäss voll von Relikten früherer Lebenserfahrung: Gemälde, Bücherregale, Andenken, Schubladen mit Briefen und Fotoalben, ausgestopfte Tiere, abgeschossene Tapetendesigns, Vorhänge aus vergangenen Zeiten. Die Zuschauer erkunden gemeinsam mit dem Mädchen das Haus. In spiralförmigen Bewegungen, die um ein imaginäres Zentrum zu kreisen scheinen, durchquert sie das Foyer, die Bibliothek, die Bäder und Schlafzimmer, steigt die Treppen hinauf und wieder hinunter und erkundet das Innere einer eingefrorenen Epoche. Plötzlich taucht ein Mann mittleren Alters auf, zuerst im Garten, dann drinnen, nimmt ein Bad. Er verschwindet wieder, bleibt aber stets präsent. Was beide verbindet, wird angedeutet, doch nicht beschrieben. Das abtastende Suchen des Mädchens und das zurückhaltende Drängen des Mannes mischen sich mit Fragen und Zweifeln der Zuschauer nach einer Vorgeschichte.
«Das Haus wird zum Spiegel innerer Befindlichkeiten. Doch sooft sich der Loop auch wiederholt und immer neue Hinweise ins Auge fallen: die Handlung bleibt offen, die erwartete, ersehnte Auflösung bleibt aus. Ähnlich wie bei Stücken Samuel Becketts wird das Bedürfnis des Zuschauers, zu verstehen, bewusst untergraben, auch die Befriedigung voyeuristischer Lust am familiären Drama erfüllt sich nicht. Die Künstlerin verführt uns, die Sinnsuche aufzugeben und uns von der Kraft der Bilder und der Sprache tragen zu lassen.» Eva Scharrer, Agentin der Documenta 13/Dok-Fest 2010
A young girl of about 13 years not only takes a journey into her past by entering a deserted house full of relicts and memories of bygone days. She also enters her unconscious in the search of answers. It’s not a house bursting with life, rather a vessel full of relics of past life experience: paintings, bookshelves, keepsakes, drawers with letters and photo albums, stuffed animals, washed out wallpaper designs, curtains from times gone by. Together with the girl the spectators explore the house. In spiral movements that seem to circle around an imaginary center she crosses the foyer, the library, the bathrooms and bedrooms, climbs up the stairs and down again and explores the interior of a frozen era. Later, a middle-aged man can be seen in the garden. Yet soon he appears inside the house, taking a bath. Then he leaves again, remaining present. There seems to be an intimate relationship between the two but its specific nature is not communicated. The girl's probing searching as well as the man's restrained urging mix with the questions and doubts of the audience about the backstory.
“The house turns into a mirror of inner sensitivities. But as often as the loop repeats itself and new clues become apparent – the action remains fragmented and the expected ending, announced multiple times, stays away. [...] Similar to plays by Samuel Beckett, the desire of the audience ‘to understand’ is undermined deliberately and even the satisfaction of voyeuristic pleasure of familiar drama does not happen either. The artist wants to seduce us to give up the search for meaning and instead to be carried away by the power of the images and language.” Eva Scharrer, agent Documenta 13 / Dok-Fest 2010
Actors: Greta Benzing & Simon Grossenbacher; camera & lighting: Jonas Jäggy; sound: Michael Koch; film set & props: Hella Schindel; editing: Bettina Grossenbacher & Michael Koch; sound mixing & audio design: Tobias Koch; catering: Stefanie Benzing; Location: Private residence in Uhldingen, Germany
Credits: Fachausschuss Audiovision und Multimedia BS/BL; Ernst Göhner Stiftung, Zug; Georges und Jenny Bloch Stiftung, Rüschlikon; Scheidegger Thommen Stiftung, Basel.
Special thanks to: Mette-Sophie & Ulrich Schindel, Claus Donau, Arthur Schindel, Xavier Zuber, Jessica Billeter, Michael & Irène Kreiner-Stock, Rainer & Stephanie Strauss, Paul Grossenbacher, Judith Keller, Harriet Leander, Martin Schaffner, Francis Foss & the “Boys Gang“ for the music title “Mary Lou“, Fiona Templeton, Cafe Scholz Stuttgart, Foton Lighting, Tweaklab, filmformat Basel
Links:
→ 27. Dokfest Kassel 2010 Programm
→ Art collection Kunstkredit Basel-Stadt (online)
→ Dotmov Collection of New Media Baselland (trailer)
→ ‹Kunstkredit› 2016
→ Mutual Art: ‹Kunstkredit Basel-Stadt 2016›
→ ‹diezeiten: More Than Fifteen Minutes› Halle 14 Zentrum für zeitgenössische Kunst Leipzig 2014
→ ‹diezeiten: More Than Fifteen Minutes› Kunstverein Friedrichshafen 2014
→ ‹Cantonale Berne/Jura› Kunstmuseum Thun 2012
→ ‹Leaking roof› Kunsthaus Baselland 2011
→ Art TV: Interview on the occasion of ‹Leaking roof› Kunsthaus Baselland 2011
→ Artmap ‹Monitoring 2010› exhibition Kasseler Kunstverein
→ Swiss Art Awards 2012 / Jurybericht
→ Swiss Art Awards 2012 / Preisträger:innen
Downloads:
→ Kunstforum Monitoring 2010
→ 27. Kasseler Dokfest 2010 Programm (Auszug)
→ Kunstbulletin Nov. 2011
→ RIFF Independent Film Festival Rome
→ Basler Zeitung
→ Basellandschaftliche Zeitung
→ Jörg van den Berg: ‹Das Kunstwerk und seine Gesellschaft› (excerpt)
→ ‹Kollateral/Collateral› exhibition Das Esszimmer Bonn 2012